Sunday, March 15, 2015

Kenapa Barang Handmade Mahal!!!

Kali ni nak cerita sikit pasal barang handmade seperti beg, wrislet atau pouch.. Nampak macam senang kan sebab pelanggan akan tengok hasil yang dah siap jer. Meh saya bagi sikit  cara nak buat handmade wrislet atau apa2 barang handmade ni..Nampak macam senang kan tup2 dah siap!! Sebagai contoh cara nak jahit wrislet..Ok.Kat sini step cara-cara nak jahit wrislet tu..Nak kena lepaskan geram baru leh jadi..hehehe. 

1) Gunting kain, 
2) Gunting lining
3) Gunting interfacing
4) Gunting batting
5) Iron batting kat kain
6) Iron interfacing
7) Jahit lining
8) Proses menjahit bermula

Kos-kos yang perlu diambil kira adalah:

Kos Beli barang + Kos Barang + Kos Masa + Kos Upah Menjahit

 


Nampak je mudahkan?? tapi sebenarnya susah.. tu belum kira masa kita dok mengadap mesin jahit. Paling lamapun satu wrislet ni ambil masa lebih kurang 1 1/2 jam ke 2 jam ..start dari proses menggunting sampai le proses menjahit. Tambah-tambah orang bekerja macam saya. Masa cuti je dapat curi masa menjahit..huhu

Nak citer masa proses menjahit plak.. macam-macam hal, kadang-kadang benang tersimpul, benang habis ler, jahitan tidak kemas..& macam-maca lagi lah.. kalau wrislet pouch yg kecil lagi le susah nak jahit.



So.. tak dinafikan barang handmade memang mahal sikit jika dibandingkan dengan barang siap yang ada kat pasaran tu.. beli borong then jual dapat untung.. tu sebab harganya murah yer.. kepada yang tahu menilai handmade product jer tau. Sebab barang handmade dibuat dengan "Kasih Sayang"..

I love handmade


4 comments:

  1. ya betul tuh kak sal.. ntah bila nak tempah kat kak sal nih..

    ReplyDelete
  2. Bila2 pun boleh @izzeyda.. ye betul @Nurzakiah Hanum.. hehe

    ReplyDelete